Penggunaan media video dalam meningkatkan kualitas mengajar guru di sekolah

  • Deca Aisyah Universitas Negeri Padang
  • Frety Febriyenti Universitas Negeri Padang
Keywords: utilization, video media, teaching quality

Abstract

This article analyzes the needs of teachers in an effort to improve the quality of teacher teaching by using technology and information through video media. Learning video media is a form of technology that is indispensable for teachers to support the successful implementation of effective and efficient learning. This is because learning video media can increase students' attention and interest in learning. The purpose of this study is to increase the use of instructional video media in the teaching and learning process and to improve the teaching quality of teachers in schools. The method used is descriptive quantitative method using quantitative data analysis techniques. The data collection technique used is a survey. Based on the data obtained, the results of this study indicate that 90% of teachers have difficulty in making learning media. In addition, 75% of teachers have limitations in the use of IT.

References

Arief Sadiman, dkk. (2012). Media Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Arke, I. G., Wijaya, M. A., Lesmana, K. Y. P. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Berbantuan
Video Tutorial Pada Masa Pandemi Covid 19. Undiksha. 9(3), 165-172.
Azhar Arsyad. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Eko dan Yokhebed. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran Yang Digunakan Guru
Biologi SMA NEGERI
Di Kota Pontianak. urnal Pendidikan Informatika dan Sains, 8(1), 38-39.
Hamzah, Nina Lamatenggo. 2011. Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran.
Jakarta: PT. Bumi
Aksara.
Japar, M., Suryaratri, R. D., Syarifa, S., Fadhillah, D. N., & Djunaidi, D. (2021).
Analisis Kebutuhan Pemanfaatan Video Pembelajaran dalam Meningkatkan
Kompetensi Profesional Guru PPKn Sekolah Menengah Atas. Jurnal Sains
Sosio Humaniora, 5(1), 619-627.
Kustandi, Cecep,dkk. 2011. Media Pembelajaran Manual dan digital. Bogor: Ghalia
Indonesia
Rusman, Deni Kurniawan dan Cepi Riyana. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi
Informasi dan Komunikasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
WATI, L. A. (2013). Pemanfaatan media video pembelajaran untuk meningkatkan
hasil belajar ips pada siswa kelas IV SDN Babatan I/456 Surabaya. Jurnal
Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1-10.
Yusrizal, Y., Safiah, I., & Nurhaidah, N. (2017). Kompetensi Guru Dalam
Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan
Komunikasi (Tik) Di Sd Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).
Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru
dalam Pembuatan Video Animasi Pembelajaran Interaktif dengan Powtoon.
Jurnal Solma, 10(1), 61-69.
Published
2022-09-30