Peningkatan Kemampuan Menyimak Pembelajaran Peserta Didik Melalui Media Poadcast Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia

  • vitri yanti Universitas Negeri Padang
  • rahmi Universitas Negeri Padang
Keywords: Poadcast, Listening to Lessons, learning media

Abstract

This study aims to determine the role of podcast learning media in Indonesian language learning which focuses on listening to students on the subject of poetry.The research model used is the ADDIIE model which has five stages of development, namely the development stage, implementation stage, and evaluation stage. In this study, it was taken from an observation questionnaire conducted on a number of junior high school students. The Poadcast learning media or audio-radio-based learning media at this time can be accessed on several social media platforms such as Spotify, Joox, and others that can be accessed anytime. Any where by students. Nowadays, the average junior high school student already has an android, so it would be great if a teacher could learn by using podcasts as a media to support learning. The results showed that the use of podcasts or based Audio visuals are very helpful in improving students' listening skills because in terms of learning media, podcasts are very attractive to students compared to listening to directions from teachers manually in front of the class.

References

Andari, R. N. (2020). Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Model Quantum Learning Berbantuan Media Podcast (Penelitian Tindakan Kelas terhadap Siswa Kelas XI RPL A SMK Negeri 1 Cimahi Tahun Ajaran 2019/2020). Universitas Pendidikan Indonesia.

Azrul, A., & Rahmi, U. (2021). Pengembangan Konten E-Learning Untuk Meningkatkan Pembelajaran Bermakna di Sekolah Sekolah Menengah. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(2), 154–161

Asmi, A. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio berbasis Podcast pada Materi Sejarah Lokal di Sumatera Selatan. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 3(1), 49–56.

Efendi. (2018). Revolusi Pembelajaran Berbasis Digital (Penggunaan Animasi Digital Pada Start Up Sebagai Metode Pembelajaran Siswa Belajar Aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, Dan Antropologi.

Eka, R. (2018). Laporan DailySocial: Penggunaan Layanan Podcast 2018. Daily Social.

Fadilah, E., Yudhapramesti, P., & Aristi, N. (2017). Podcast sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio. Jurnal Kajian Jurnalisme. https://doi.org/10.24198/kj.v1i1.10562.

Fadillah Efi, dkk. 2017. Podcast sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio. Jurnal Kajian Jurnalisme. Volume 1 No.1 Hal 90-104.

Indriastuti, F., & Saksono, W. T. (2015). Podcast Sebagai Sumber Belajar Berbasis Audio Audio Podcasts As Audio-Based Learning Resources. Jurnal Teknodik, 304–314.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Prenada Media.

Lestari, S. W. (2020). Kendala Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Dalam Masa Pandemi Ditinjau Dari Media Pembelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 287.

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Jurnal Golden Age, 3(02), 126.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15.

Prahasari, M. A. (2014). Pengembangan Media Audio Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kompetensi Dasar Menanggapi Cerita Untuk Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 16 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 5(1), Article 1.

Ratminingsih, N.M. (2016). Efektivitas media audio pembelajaran bahasa Inggris berbasis lagu kreasi di kelas lima sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), pp.27-38. DOI:http://dx.doi. org/10.23887/jpi-undiksha.v5i1.8292

Sundermann. 2019. Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan Sains Humaniora dan Kebudayaan.

Syahrin, A., & bin As, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Audiovisual dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris di SMA Negeri 3 Takengon. KANDE (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(1), 21–31.

Ummah, A. H., Khatoni, M. K., & Khairurromadhan, M. (2020). Podcast sebagai Strategi Dakwah di Era Digital: Analisis Peluang Dan Tantangan. KOMUNIKE, 12(2), 210–234.

Published
2023-03-23