Upaya Menumbuhkan Stimulus Respon Peserta Didik Melalui Penerapan Teori Belajar Behavioristik

  • Wahyu Almizri Universitas Negeri Padang
  • Neviyarni S Universitas Negeri Padang

Abstract

Abstract:  The purpose of this study is to describe the applications and benefits used by teachers in stimulating student stimulus responses through behavioristic theory. This research method using literature study. The data collection tool used is through searching scientific journals that I took from several electronic media. The data analysis technique used in this study is annotated bibliography analysis. This research boils down to the conclusion that the teacher in applying behavioristic theory to stimulate student response stimulus is that the teacher must understand the differences in student learning styles and their respective characteristics, the readiness of students to learn must also be considered by the teacher, and the teacher provides good modeling/imitation to students.

 

Keywords: behavioristic theory, learning style

References

Abdullah, S. M. (2019). Social Cognitive Theory : A Bandura Thought Review published in 1982-2012. Psikodimensia, 18(1), 85. https://doi.org/10.24167/psidim.v18i1.1708
Ahmad, M. F. (2018). Penerapan teori belajar operant conditioning melalui peanfaatan bahan ajar modul akidah akhlah untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas MIA MAN 1 Makasar. In Skripsi. UIN Alauddin Makasar.
Al Halik, Prayitno, & Mudjiran. (2019). Aplikasi Penguatan kepada Siswa di Sekolah. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling. https://doi.org/10.21009/insight.081.04
Almizri, W., & Karneli, Y. (2021). Teknik Desensitisasi Sistematik Untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial (Social Anxiety Disorder) Pasca Pandemi Covid-19. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(1). https://doi.org/10.53682/educouns.v2i1.2130
Ayu, L. (2009). Landasan Teori Minat Belajar. MinallBelajar.
Bungin, B. (2008). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.
Karya, I. wayan. (2019). Asumsi Dasar Teori Kognitif, Behavioristik Dan Humanistik. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 8(2). https://doi.org/10.33363/ba.v8i2.295
Maghfhirah, S., & Maemonah. (2019). Pemikiran Behaviorisme dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak, VI(2).
Makki, A. (2019). Aliran Fungsionalisme Dalam Teori Belajar. Jurnal Pancawahana, 14(1), 78–91.
Mulyadi Mulkam, E. I. (2015). Pengaruh penerapan teori belajar operant conditioning dalam mata pelajaran PPkn terhadap perbaikan perilaku peserta didik di SMP negeri 6 Kayuagung. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 59–64.
Muktar, M. (2019). Pendidikan Behavioristik dan Aktualisasinya. TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 1(1). https://doi.org/10.52166/tabyin.v1i1.4
Nahar, N. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. British Journal of Haematology, 1(0), 64–74. https://doi.org/10.1111/j.1365 2141.1992.tb08137
Nurhidayati, T. (2012). Implementasi Teori Belajar Ivan Petrovich ( Classical Conditioning ) dalam Pendidikan. Jurnal Falasifa, 3(1).
Shahbana, E. B., Kautsar farizqi, F., & Satria, R. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.37755/jsap.v9i1.249
Sokip, S. (2019). Kontribusi Teori Behavioristik Dalam Pembelajaran. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1). https://doi.org/10.21274/taalum.2019.7.1.175-190
Soesilo, T. D. (2015). Teori dan Pendekatan Belajar Aplikasinya dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Suarim, B., & Neviyarni, N. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214
Sugiyono. (2008). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Syaifullah, A., S, N., & Irdamurni, I. (2021). Penggunaan Media Kertas Origami Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas 1 Sekolah Dasar Negeri 90/II Talang Pantai Kec. Bungo Dani Kab. Muara Bungo. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(1). https://doi.org/10.51311/nuris.v8i1.290
Tarsono, T. (2018). Implikasi Teori Belajar Sosial (Social Learning Theory) Dari Albert Bandura Dalam Bimbingan Dan Konseling. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1). https://doi.org/10.15575/psy.v3i1.2174
Triwahyuni, E., Lolongan, R., Riswan, R., & Suli’, S. (2019). Peranan Konsep Teori Behavioristik B. F. Skinner terhadap Motivasi dalam Menghadiri Persekutuan Ibadah. In Makalah (pp. 1–10). Ilmu Theologia Kristen STFT Jaffary. https://doi.org/10.31219/osf.io/kunsh
Zaini, R. (2014). Studi Atas pemikiran B.F.Skinner tentang Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1(1), 118–129
Published
2022-12-13